Beatles in reclame
Beatles songs in reclame was zoiets als heiligschennis. De Fab-4, met Lennon en McCartney voorop, hadden daar onderling ook afspraken over gemaakt: Geen Beatle liedjes in de reclame. Maar tijden veranderen. Na het overlijden van John in 1980 en de misstap die Paul maakte door Michael Jackson te veel te vertrouwen, sloeg Nike toe. Revolution werd in 1987 het eerste icoon dat uit het heiligdom der Beatles werd geroofd.
Niet zonder slag of stoot overigens, want de drie nog levende leden spanden een rechtszaak aan tegen de schoenverkoper. Ze hadden een punt voor wat betreft het geestelijk eigendom, maar er waren wat kanttekeningen. McCartney had in goed vertrouwen wat losgelaten aan Michael Jackson over de muziekrechten van het Beatles repertoire. Diens zaakwaarnemers waren daar bovenop gedoken en vonden wel wat openingen bij de erfgename van John Lennon. John was de eigenlijke componist van Revolution, maar hij en Paul hadden in het begin van de Beatle tijd de afspraak gemaakt om alles, ook de liedjes waar de ander niet aan had meegewerkt, op hun beider naam uit te brengen. Johns weduwe, Yoko Ono, zag wel wat in extra inkomsten. Na wat handige moves en overbiedingen uit het Jackson-kamp was Paul plotseling zijn rechten kwijt. Nike betaalde Jackson en zond de eerste commercial uit met muziek van The Beatles.
De rechtszaak ging nog even door, maar uiteindelijk werd er in het diepste geheim een schikking getroffen. De Nike-commercial was inmiddels wel aan zijn eind en jarenlang werd er geen Beatle muziek meer voor reclamespots gebruikt. Tot in 2014.
En weer was het Revolution. Dit keer voor het Franse automerk Renault. Niet in de originele uitvoering uit 1968, maar het werd een cover. Tijden veranderen immers.